Asema-aukion taksijonoon kannattaisi ottaa mallia Helsinki-Vantaan lentoasemalta.
Taksialan uudistuksessa alalle on tullut paljon uusia toimijoita. Ohentunut sääntely ja raivoisa kilpailu asiakkaista aiheuttavat levottomuutta, samalla kun korona on vähentänyt kyytejä.
Taksilain uudistuksessa tavoitteena oli lisätä asiakkaan valinnanvapautta. Nykyisin eroja onkin niin tilaustavoissa, hinnoissa kuin tunnettuudessakin.
Moni kokee turvattomuutta ottaessaan taksia Helsingin Asema-aukion taksitolpalta. Siellä on haastavaa sovittaa kaksi periaatetta yhteen: jonotus ja asiakkaan valinnanvapaus. Jonossa eteenpäin pääsy parantaa taksinkuljettajan mahdollisuuksia saada asiakas, koska osa asiakkaissa ottaa jonossa ensimmäisen.
Mutta osa asiakkaista valitsee taksin esimerkiksi firman tunnettuuden, hinnan, auton tai kuljettajan perusteella tolppajonosta taaempaa. Myös tälle asiakkaalle ja autolle on taattava esteetön ja asianmukainen reitti kohti määränpäätä.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla onnistuttiin luomaan asialliset puitteet taksien valinnanvapaudelle usean jonon menetelmällä. Myös Tampereen rautatieasemalla taksin valinta sujuu.
Miten varmistaa sivistysvaltion pääkaupungin ytimeen asialliset menettelytavat kuljetuspalveluun? Moninaistunut ja jännitteinen taksiala ei näytä pystyvän itsesäätelyn keinoin varmistamaan turvallista valinnanvapautta, siksi viranomaisten olisi tarpeellista tukea tilannetta Helsingin rautatieasemalla. Selkeät käytännöt ja hyvät tavat voivat myös vähentää rasismia. Turvallinen taksinkäyttö on koko alan etu.
Kun taksialalla on yhdestä pakosta päästy, ei alalle kannata päästää syntymään uusia pakkoja ja blokkeja. Jonojen käsirysyn sijaan hinnoittelu tarjoaa mahdollisuuden reiluun kilpailuun. Kaupunkien taksinkäytöllä on kasvun varaa, kunhan arkitaksista tehdään riittävän edullinen.
Mikko Perkiö
Arseniy Svynarenko
taksialan tutkijoita, Tampereen yliopiston RRR-Uber-tutkimusryhmä