Asema-aukion taksijonoon kannattaisi ottaa mallia Helsinki-Vantaan lentoasemalta.
Taksialan uudistuksessa alalle on tullut paljon uusia toimijoita. Ohentunut sääntely ja raivoisa kilpailu asiakkaista aiheuttavat levottomuutta, samalla kun korona on vähentänyt kyytejä.
Taksilain uudistuksessa tavoitteena oli lisätä asiakkaan valinnanvapautta. Nykyisin eroja onkin niin tilaustavoissa, hinnoissa kuin tunnettuudessakin.
Moni kokee turvattomuutta ottaessaan taksia Helsingin Asema-aukion taksitolpalta. Siellä on haastavaa sovittaa kaksi periaatetta yhteen: jonotus ja asiakkaan valinnanvapaus. Jonossa eteenpäin pääsy parantaa taksinkuljettajan mahdollisuuksia saada asiakas, koska osa asiakkaissa ottaa jonossa ensimmäisen.
Mutta osa asiakkaista valitsee taksin esimerkiksi firman tunnettuuden, hinnan, auton tai kuljettajan perusteella tolppajonosta taaempaa. Myös tälle asiakkaalle ja autolle on taattava esteetön ja asianmukainen reitti kohti määränpäätä.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla onnistuttiin luomaan asialliset puitteet taksien valinnanvapaudelle usean jonon menetelmällä. Myös Tampereen rautatieasemalla taksin valinta sujuu.
Miten varmistaa sivistysvaltion pääkaupungin ytimeen asialliset menettelytavat kuljetuspalveluun? Moninaistunut ja jännitteinen taksiala ei näytä pystyvän itsesäätelyn keinoin varmistamaan turvallista valinnanvapautta, siksi viranomaisten olisi tarpeellista tukea tilannetta Helsingin rautatieasemalla. Selkeät käytännöt ja hyvät tavat voivat myös vähentää rasismia. Turvallinen taksinkäyttö on koko alan etu.
Kun taksialalla on yhdestä pakosta päästy, ei alalle kannata päästää syntymään uusia pakkoja ja blokkeja. Jonojen käsirysyn sijaan hinnoittelu tarjoaa mahdollisuuden reiluun kilpailuun. Kaupunkien taksinkäytöllä on kasvun varaa, kunhan arkitaksista tehdään riittävän edullinen.
Mikko Perkiö
Arseniy Svynarenko
taksialan tutkijoita, Tampereen yliopiston RRR-Uber-tutkimusryhmä
Mikko Perkiö, Arseniy Svynarenko, Benta Mbare and Victor Savi.
The COVID-19 pandemic and the measures adopted by many governments and cities resulted in slowing down urban life, closing businesses, and locking people into their homes. Social distancing works for public good and it increases the need for efficient grocery and food delivery services. These services help solving public health problems though they include critical health and social protection aspects themselves.
Increased demand for grocery delivery
Most typically, the ‘flatten the curve’ policy included various limitations on mobility of people (without interrupting transportation of goods), closure of educational premises and other public venues. Private services such as restaurants and bars can either be ordered to complete closure or their kitchens are allowed to serve food to clients at home through various delivery platforms. Many countries, regions and cities have gone into a complete lockdown or even curfews. The reports published recently by Google or Apple demonstrate COVD-19 epidemic affected urban mobility in various parts of the world.
Picture 1. Changes in urban mobility on March 29th, 2020 when compared to a median value for the corresponding day of the week, in early February in Lazio region (Italy), Greater London (UK), New York (USA), Uusimaa region (Finland) Stockholm County (Sweden). Source: Google COVID-19 Community Mobility Report).
When people are advised to stay at their homes for longer period of time this eventually leads to an increase in demand for delivery services: someone has to bring groceries, ready food, medicine and other online purchases to people at their homes. In the US, Russia, and some other countries the governments have defined delivery work as part of essential critical infrastructure at the time of crisis and allowed delivery people (who can confirm that they carry on their assignments) freely move disregards the lockdowns (CISA, 2020)
SARS-COVID-19 has significantly slowed down economies and stalled life in many cities across the globe. This hits very badly millions of taxi-drivers, among them Uber and other platform drivers whose social rights and security are least protected. The platforms react to the crisis in different ways.
Pandemic hit hard both global and local economies
The SARS-COVID-19 epidemic started at the times of reported emerging trade barriers, escalating geopolitical tensions. The World Economic Forum (2019) describes how weakened international collaboration damages collective will to tackle global risks. In December 2019 the growing epidemic caused closure of many Chinese factories and created difficulties for corporations, which rely on Chinese industrial capabilities. In early 2020 the pandemic has hit the international travel, small and big businesses across the globe. And by the middle of March the grim economic projections foresee a global Corona recession.
One of the first measures to tackle the spread of the virus was restriction of people’s mobility. Governments across the world started to screen or ban travelling and travellers first from specific and then more broadly. National borders have been closed and in epidemic areas these measures moved into more severe restrictions of mobility between regions and in restricted areas. Social distancing has resulted in governments and businesses asking people to stay at home, to work remotely when possible, and avoid social contacts. Shopping malls, concert halls, and theatres are closed. Trade fairs, conferences and entertainment events have been cancelled. To enforce nation-wide quarantines some countries (for instance, Slovakia and Czech Republic) banned passenger transportation by taxi platforms allowing only grocery delivery.
The politics and reactions by governments for control of COVID-19 pandemic were brought up by Salla Atkins and Meri Koivusalo. Here we focus on implications of the COVID-19 pandemic on platform economy workers, zoom on taxi-drivers. We analyze also how platform providers have reacted to the epidemic.
Taxi sector and pandemic wave
The COVID-19 pandemic with a dramatic decrease in social activities and consumption has an immediate impact on most business sectors, including transportation of people. Taxi companies estimate 80-90 % decline in numbers of taxi rides within a week between 13-20 March. Finland’s Taxi Association officially “Suomen Taksiliitto” demands local and state responsibility for income compensation for taxi entrepreneurs, who suffer from the suddenly ended school transport as one major aspect of the reduced mobility. Media reported on 31 March that the government of Finland had introduced a flat sum of 2000 euros benefit scheme for those solo-entrepreneurs and freelancers, whose business is substantially weakened by the Corona crisis. There is funding for 50 000 persons. The implementation of the scheme at the municipality level is under process. Furthermore, the government of Finland will extend unemployment benefits temporarily available for the entrepreneurs, although the final details about the scheme are to be decided. Both these schemes help entrepreneur-workers, like Uber drivers, to cope with their severe business losses in this unusual situation.
A research project underway at Tampere University examines whether uberisation will continue to have a positive impact on the taxi industry in Russia and to what extent it will gain ground after Finland’s taxi industry reform.
Uber
has been expected to revolutionise personal transport, but in reality
the effects of uberisation have been strongly dependent on locality. The
most common consequence of uberisation seems to be that companies are
using legal loopholes to shirk their responsibilities as employers,
which is most often seen in the USA.
Uber was established in the USA in 2009 to connect taxi drivers with
potential customers through a taxi hailing app. The company has since
gone global. Uber and Airbnb, an online marketplace for hospitality
services, are examples of platform businesses: they provide a platform
that brings together providers and consumers of a particular service.
Uberisation has so far demonstrably increased the use of taxi
services and reduced the size of the shadow economy in Russia. In
Finland, Uber rides could potentially fill the gaps left by the failed
taxi industry reform carried out under the Sipilä administration.
A research project exploring the effects of uberisation on the
regulatory landscape in Finland, Russia and the UK has been launched at
Tampere University. The researchers will look into Uber and other
similar platform taxi services in relation to regulation and working
conditions in Helsinki, London and Saint Petersburg.
Director of the project, Professor Meri Koivusalo suspects
that platform businesses such as Uber may be basking in undeserved
glory and may actually be just run-of-the-mill companies.
”If there is nothing new and exciting about the platform economy,
then it can be regulated as any other business and will not reshape our
welfare state as much as we have been given to understand,” Koivusalo
says.
Taxi reform could ramp up demand for Uber
What could be fuelling the demand for Uber rides in Finland is the
failed taxi industry reform that was carried out during the premiership
of Juha Sipilä. The reform raised prices and resulted in a marked
decline in the availability of taxi services in rural areas.
”The reform could push customers to use Uber, because it is predictable and provides upfront pricing,” Meri Koivusalo says.
Responsible researcher in the project Mikko Perkiö says
that Finland took a step backwards with the taxi industry reform.
People are now expected to spend time looking for the best deal and
negotiating fares when all they want is a safe and reliable ride to
their destination.
With Minister Anne Berner at the helm, Finnish policymakers believed
that the liberalisation of the taxi market would benefit everyone. The
reform promised to drive prices down and improve services. In fact, the
opposite occurred.
”Finland followed Sweden’s lead – and made the same mistakes. The reform
leaves the door open for Uber but hopefully the trade-off will not be
too costly in terms of labour standards,” Perkiö says.
Professor Meri Koivusalo is heading a project that explores the
regulation of the platform economy and the effects of uberisation on
labour standards. Photo: Jonne Renvall
Uber’s arrival reduced Russia’s shadow economy
In Russia, where it has long been customary that anyone with a car
can offer a ride to anyone hailing a cab at a street corner, uberisation
has increased the use of licensed taxis.
Mikko Perkiö quotes the results of a study carried out in Russia
indicating that the number of taxi rides within Moscow increased
dramatically in the 2010s, from 50,000 in 2010 to more than 700,000 in
2017. This growth is largely due to more rides being booked using mobile
apps.
Another Russian study demonstrates that 90 per cent of Uber drivers
operating in Russia’s major cities are satisfied with their driving
experience, although 40 per cent of them are considering a job change.
Two thirds of the drivers had been unemployed before joining Uber.
”The arrival of Uber – which merged with the taxi service of the
Russian IT behemoth Yandex in 2018 – and other ride-sharing companies
that utilise real-time vehicle location tracking has not only improved
passenger safety but also increased predictability. Now we know our cab
driver, route and fare upfront. Uber seems to have been an optimal
solution for cities where unlicensed taxi services have previously been
rampant,” Perkiö says.
Independent contractors versus full-time employees
In the USA where employers shoulder the lion’s share of healthcare
and social security costs, uberised business models have emerged as a
way to shrug off employer responsibilities. The effects are less
strongly felt in many European countries where these costs do not take
such a heavy toll on employers.
Still, the loudest Uber critics are found in Europe. The researchers
reckon that this may partly be due to trade unions being stronger in
Europe than in the USA.
According to a study conducted at the University of Jyväskylä three
years ago, uberisation has reduced taxi fares, increased the demand for
rides and boosted economic growth around the world. The study at Tampere
University focuses on regulation and the working conditions of
drivers.
”We are keeping an open mind to both the negative and positive effects of uberisation,” sums up Meri Koivusalo.
Uber is basically an application, a technology platform that could
also be used to achieve and maintain regulatory compliance. Koivusalo
points out that this is a perfectly feasible option.
”We need to ask whether national authorities have enough regulatory
leeway in this area or whether it will be necessary for countries to
adhere to international regulations. Or will international companies be
expected to adjust their activities to comply with national law?”
Researcher Mikko Perkiö says that the effects of uberisation are largely dependent on locale. Photo: Heikki Laurinolli
Bigger employment issue than Uber
Uber is a part of the platform and sharing economy that extends far and wide from rental market to delivery services.
“The same principles are seen in the social and healthcare sector. There
are visions to apply a similar platform approach to the development of
hospitals and even universities,” Meri Koivusalo says.
She doubts whether the platform economy will in reality pose such an
inescapable threat to the foundations of our welfare state as is often
claimed.
“There is no reason why platform economy could not be regulated as
any commercial activity. It comes down to policy-makers to decide
whether they are willing to at least try.”
Mikko Perkiö compares Uber drivers to freelancers and self-employed
people who usually do not have a similar safety net to fall back on as
salaried employees. Self-employed workers make up about 15 per cent of
all workforce in the EU. In the UK, the gig economy employs one third of
workers under the age of 30. The platform economy is a catch-all term
that encompasses a variety of jobs ranging from Uber drivers to food
delivery couriers who may be struggling to make ends meet.
The platform economy is a broad and complex phenomenon and not all
the related problems are associated with social security and poor
working conditions. Perkiö points out that most Airbnb hosts are
middle-class homeowners or hospitality entrepreneurs. The home-sharing
company has been widely accused in Europe for hurting the hotel industry
and driving up rental prices but has not been blamed for eroding labour
standards.
It is possible to regulate the platform economy
Even before the current research project was launched, Meri Koivusalo
has kept a close eye on the amount of regulatory leeway that the EU
provides to individual cities in Europe. This leeway will have a major
effect on the regulation of the platform economy.
”The most important question may be whether regulatory controls can
be imposed at the national or European level. It is likely that most of
the political wrangling will have to take place between multinational
companies and the EU, which may be challenging for the EU.”
According to Koivusalo, the emergence of the platform economy poses
new regulatory challenges but also opens up new possibilities.
“In the future, platform businesses may be regulated differently and
from different perspectives than regular companies. These companies may
try to give the impression that they cannot be obligated to do anything
because they are not employers. This may be a conscious political
choice.”
The project headed by Koivusalo received funding from the Academy of
Finland’s Research Council for Culture and Society last spring. The
project is set to continue until the end of 2021. Researcher Arseniy
Svynarenko will carry out research in Saint Petersburg.
The Uber RRR kickoff meeting took place in October 3-4, 2019 in Saint Petersburg.
Participants: Meri Koivusalo, Mikko Perkiö, Arseniy Svynarenko, Anuj Kapilashrami, Heikki Hiilamo, Yana Krupets, Oksana Zaporozhets, Magdaleena Lehmuskoski.
Tampereella alkaneen tutkimuksen mukaan uberisaatio on tervehdyttänyt taksialaa Venäjällä. Se voi kirkastaa myös Suomen taksiuudistuksen puutteita.
Uber-kuljetuspalvelun
on odotettu mullistavan taksimarkkinat, mutta sen todelliset
vaikutukset ovat vahvasti sidoksissa toimintaympäristöön. Yleisin
seuraus tuntuu olevan työnantajavelvollisuuksien välttely, jota näkyy
selvimmin Yhdysvalloissa.
Uber on Yhdysvalloissa vuonna 2009 perustettu yritys, jonka idea
kännykkäsovellukseen perustuvasta kuljetustilauspalvelusta on levinnyt
ympäri maailman. Uberisaato katsotaan osaksi alustataloutta samaan
tapaan kuin vuokra-asuntoja tarjoava Airbnb.
Venäjällä uberisaatio on lisännyt taksien käyttöä ja tervehdyttänyt
harmaata taloutta. Suomessa taas Uber-kyydit voivat mahdollisesti
paikata Sipilän hallituksen epäonnistuneen taksiuudistuksen puutteita.
Tampereen yliopistossa käynnistyi tutkimus uberisaation vaikutuksista
kansalliseen säätelyyn Suomessa, Venäjällä ja Britanniassa.
Tutkimuskohteina ovat Helsinki, Lontoo ja Pietari.
Tutkimusta johtava professori Meri Koivusalo
epäilee, että Uberin kaltaisessa alustataloudessa nähdään helposti
katteetonta gloriaa, vaikka kyse voikin olla tavanomaisesta
yritystoiminnasta.
– Jos alustataloudessa ei olekaan mitään uutta ja ihmeellistä, niin
sittenhän sitä voidaan säädellä kuten muutakin toimintaa eikä se murra
hyvinvointivaltiota niin paljon kuin annetaan ymmärtää, Koivusalo sanoo.
Taksiuudistus sysää Uberin kyytiin
Suomessa Uber-taksipalvelulle tuli ylimääräistä tilausta Juha Sipilän
hallituksen epäonnistuneesta taksiuudistuksesta, joka nosti hintoja ja
romahdutti taksipalvelut etenkin maaseudulta.
– Taksiuudistus työntää ihmisiä Uberin asiakkaiksi, koska se on
ennustettava eikä sen kanssa tarvitse käydä erikseen hintaneuvotteluja,
Meri Koivusalo sanoo.
Hankkeen tutkija Mikko Perkiö huomauttaa, että
Suomessa otettiin taksiuudistuksessa askel taaksepäin. Nyt ihmisten
ajatellaan kilpailuttavan ja tinkivän hinnasta tilanteessa, jossa he
haluavat vain varman ja luotettavan kyydin määränpäähän.
Suomessa päättäjät uskoivat ministeri Anne Bernerin johdolla sokeasti
siihen, että markkinoiden vapauttaminen tuo kaikille hyvää. Hintojen
luvattiin laskevan ja palveluiden parantuvan. Kävikin päinvastoin, kun
hinnat nousivat ja taksien saatavuus heikkeni.
– Suomessa mentiin samaan suuntaan kuin Ruotsin taksiuudistuksessa.
Samat virheet ja samat hankaluudet. Tämä tekee tilaa ennustettavalle
Uberille, mutta toivottavasti ei työolojen kannalta liian halvalle,
Perkiö toivoo.
Professori Meri Koivusalon hanke tutkii alustatalouden sääntelyä ja uberisaation vaikutuksia työoloihin. Kuva: Jonne Renvall
Uber tervehdytti Venäjän harmaita taksimarkkinoita
Venäjällä uberisaatio on lisännyt taksien dokumentoitua käyttöä ja
vähentänyt harmaata taloutta. Maan tavan mukaan kuka hyvänsä
autonomistaja on saattanut Venäjällä tarjota taksikyydin ihmiselle, joka
pyytää kyytiä käsi pystyssä kadun kulmassa.
Mikko Perkiö tulkitsee venäläistä selvitystä, jonka tilaston mukaan
taksikyytien määrä kasvoi räjähdysmäisesti Moskovassa 2010-luvulla. Kun
vuonna 2010 kaupungissa ajettiin 50 000 matkaa, niin vuonna 2017 kyytien
määrä oli jo reilut 700 000. Kasvu johtuu suurelta osin
kännykkä-applikaatioihin pohjautuvien matkojen lisääntymisestä.
Toisen venäläistutkimuksen mukaan 90 prosenttia Venäjän
suurkaupunkien Uber-kuljettajista oli tyytyväisiä, vaikka 40 prosenttia
heistä miettikin työn vaihtamista. Kaksi kolmannesta kuljettajista oli
ollut työttömänä ennen työn alkamista.
– Vuonna 2018 venäläiseen IT-jätti Yandexiin sulautunut Uber ja muut
auton paikannukseen nojaavat yritykset ovat lisänneet turvallisuutta ja
ennustettavuutta. Nyt tietää, kuka ajaa, mistä, minne ja millä hinnalla.
Uber näyttää olleen aika osuva vastaus harmaiden taksimarkkinoiden
kaupunkeihin, Perkiö sanoo.
Työnantajavelvoitteet Uber-palvelun ongelma
Yhdysvalloissa Uber on osoittautunut keinoksi väistellä
työnantajavelvollisuuksia, koska siellä terveydenhuolto ja sosiaalikulut
kuuluvat työnantajan hoidettaviksi. Monissa Euroopassa maissa taas
muutokset eivät ole niin dramaattisia, koska sosiaaliturva ja
terveydenhuolto eivät tunnu yhtä raskaasti työnantajan menoissa.
Euroopassa Uberia on vastustettu äänekkäästi, vaikka vaikutukset
työoloihin ovat Yhdysvalloissa olleet Eurooppaa negatiivisempia.
Tutkijat arvioivat syyksi myös sitä, että Euroopassa
ammattiyhdistysliike on järjestäytyneempi kuin Yhdysvalloissa.
Jyväskylän yliopistossa kolme vuotta sitten tehdyn tutkimuksen mukaan
uberisaatio on maailmanlaajuisesti pudottanut hintoja, lisännyt
kysyntää ja nostanut bruttokansantuotetta. Tampereen yliopistossa
tehtävä tutkimus keskittyy kuljettajien työoloihin.
– Oma näkökulmamme on olla avoin sekä uberisaation kriittisille että sen positiivisille vaikutuksille, Meri Koivusalo kiteyttää.
Uber tarkoittaa perusmuodossaan vain applikaatiota, tietoteknistä
alustaa, jota voidaan käyttää myös säätelyn velvoitteisiin. Koivusalo
huomauttaa, ettei tämä toiminta ole irrallaan reaalitodellisuudesta.
– Olennainen kysymys on siinä, onko sääntelylle liikkumavaraa vai
joudutaanko ottamaan annettuna kansainvälisiä toimintatapoja. Vai onko
niin, että kansainväliset toimijat joutuisivat sovittautumaan
lainsäädäntöön ja niihin velvoitteisiin, joita kansallisella tasolla on
asetettu?
Tutkija Mikko Perkiö sanoo, että uberisaation vaikutukset ovat sidoksissa toimintaympäristöön. Kuva: Heikki Laurinolli
Uberia suurempi työsuhdeongelma
Uber on osa alusta- tai jakamistalouden toimintamallia, joka ulottuu
laajalle alueelle vuokramarkkinoista erilaisiin lähettipalveluihin
saakka.
– Sama ajatustapaa näkyy myös sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Visioidaan, että sairaaloita ja yliopistojakin voitaisiin kehittää
alustatalouden pohjalta, Meri Koivusalo kertoo.
Hän epäilee, että alustatalous ei ole yhtä väistämätön uhka hyvinvointivaltion perustalle kuin mitä usein väitetään.
– Ei ole lähtökohtaisia syitä, miksi alustatalouden ilmiöitä ei
voitaisi säädellä kuten muutakin taloudellista toimintaa. Poliittinen
valinta on tietenkin se, halutaanko edes yrittää.
Mikko Perkiö rinnastaa Uber-kuljettajat freelancereihin ja muihin
itsensä työllistäjiin, joilla on yleensä kokoaikaisia palkkatyöläisiä
huonompi sosiaaliturva. EU-tasolla näitä itsensä työllistäjiä on noin 15
prosenttia koko työvoimasta. Britanniassa alle 30-vuotiaista kolmannes
työskentelee keikkataloudessa. Alustatalous pitää sisällään Uberin
lisäksi suuren joukon muidenkin alojen työntekijöitä kuten
ruokalähettejä, joilla toimeentulo on kovan työn takana.
Alustatalous on laaja ja monimuotoinen ilmiö, jonka kaikki ongelmat
eivät kytkeydy sosiaaliturvaan ja hauraisiin työoloihin. Perkiö
huomauttaa, että asunnonvuokraukseen liittyvä Airbnb on omistavan
keskiluokan toimintaa. Se on herättänyt vastustusta monissa
eurooppalaisissa kaupungeissa sen vuoksi, että se on syönyt
hotellimarkkinoita ja nostanut vuokratasoa. Työoloihin sen ei tiedetä
liittyneen.
Alustatalouteen voi vaikuttaa
Meri Koivusalo on jo ennen tutkimuksen aloitusta seurannut
eurooppalaisten kaupunkien ja Euroopan unionin välistä liikkumavaran
määrittelyä, joka korostuu alustatalouden sääntelyssä.
– Olennaista on ehkä se, millä hallinnan tasolla sääntelyä voidaan
toteuttaa. Isojen firmojen kanssa suurimmat väännöt voidaan joutua
käymään EU-tasolla, mikä voi osoittautua Euroopan unionin kannalta
haastavaksi.
Koivusalon mukaan alustatalous tuo uudenlaisia haasteita mutta myös uudenlaisia mahdollisuuksia sääntelylle.
– Alustatalouden yhtiöitä säädellään tulevaisuudessa ehkä eri tavalla
ja eri lähtökohdista. Nämä firmat voivat pyrkiä luomaan vaikutelman,
että meitä ei voi velvoittaa mihinkään, koska me emme ole työnantajia.
Se voi olla tietoista politiikkaa.
Koivusalon johtama tutkimushanke uberisaation vaikutuksista
työoloihin sai keväällä Suomen Akatemian rahoituksen kulttuurin ja
yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnalta. Tutkimushanke kestää vuoden 2021
loppuun saakka. Hankkeen Pietari-osuudesta vastaa tutkija Arseniy
Svynarenko.
As global migration accelerates, the integration of immigrants challenges societies. Could platform models, such as Uber, provide social inclusion or do they merely entail new risks?
Uber is a controversial global ride-sharing company providing a
platform to connect drivers and passengers. It employs over one million
drivers, many of them immigrants. Requiring virtually only a driving
license and a vehicle, Uber provides immigrants low-threshold employment
while other jobs are hard to find.
Uber promises its drivers flexible, supplementary work. However, many
immigrant drivers depend on Uber as full-time employment. Wishing to
find a job, they are often compliant with low salaries and limited
rights. On average, Uber drivers earn the minimum wage or less.
Compulsory expenses, such as commissions, insurances and vehicle costs
further increase the risk of economic hardship and indebtedness.
Uber classifies its drivers as self-employed, which shrewdly shifts
responsibilities and risks to the drivers. Weak social protection
increases the drivers’ vulnerability. In case of social risks, such as
accidents, sickness or unemployment, they are liable to cover for
themselves. Furthermore, weak regulation creates job insecurity. Uber
drivers might get fined or sacked if they reject too many trips or
receive poor feedback. A big labour reserve means that they are easily
replaceable.
Taxi drivers are exposed to discrimination based on race, ethnicity
and language. Though the Uber feedback system is intended to protect
drivers and passengers, it has also been accused of unreliability and
discrimination. Immigrant drivers have been given poorer ratings based
on ethnicity. Rides have also been cancelled once the driver’s racial
background has been discovered. Lower scores reduce booking rates and
increase the risk of dismissal. This severely compromises the
livelihoods of immigrant drivers.
Undoubtedly, Uber offers immigrants prominent employment and integration opportunities. However, their livelihoods being heavily dependent on Uber imposes immigrant workers to a cycle of socioeconomic vulnerability. As labour demand remains insufficient, economic circumstances pressure them to silently endure. Hence, governmental policies should more decisively promote fair organization of work and social protection coverage of all workers regardless of ethnicity.